Zdrowo i kolorowo na wiosnę


Krótki poradnik dietetyczny oraz kilka pytań i odpowiedzi na temat zdrowego odżywiania. Czy istnieje optymalna dieta dla wszystkich? Na co należy zwrócić uwagę we właściwym odżywianiu? Jakie są korzyści i wady diety?

Dieta to przede wszystkim dobór produktów żywieniowych pod względem ich jakości, ilości, urozmaicenia technik kulinarnych użytych do przygotowania potraw, dostosowanych do zapotrzebowania organizmu wynikającego z wieku, płci, stylu życia, stanu zdrowia i rodzaju wykonywanej pracy.

DIETA UBOGOWĘGLOWODANOWA– ograniczenie spożycia całkowitej ilości węglowodanów. Jeżeli ilość energii uzyskanej z węglowodanów nie przekracza 45% możemy ten model żywienia uznać za dietę ubogowęglowodanową-> dieta Eskimosów.

DIETA NISKOTŁUSZCZOWA – ograniczenie spożycia tłuszczu. Jego udział w dostarczaniu energii plasuje się na poziomie 20%. Dietą niskotłuszczową jest między innymi dieta wegetariańska -> dieta wegetariańska.

DIETA O NISKIM INDEKSIE GLIKEMICZNYM – ważna dla osób chorych na cukrzycę, produkty o niskim indeksie glikemicznym podnoszą poziom glukozy we krwi nieznacznie. Te o wysokim indeksie glikemicznym dają duży wzrost glukozy we krwi. Za wartość graniczną indeksu glikemicznego uznaje się 60. Dieta o wysokim indeksie glikemicznym jest szczególnie szkodliwa dla kobiet powodując obciążenie zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

DIETA ŚRÓDZIEMNOMORSKA – ludzie zamieszkujący te tereny rzadziej chorują na choroby metaboliczne, układu sercowo-naczyniowego, nowotwory, choroby neurodegeneracyjne oraz żyją dłużej niż pozostali Europejczycy w lepszej kondycji nie tylko fizycznej, ale intelektualnej. Tak skomponowana dieta ma korzystny stosunek kwasów nienasyconych Ω-6 do Ω-3, wysoką zawartość błonnika, przeciwutleniaczy i polifenoli.

DIETA ZGODNA Z ZALECENIAMI ZDROWEGO ŻYWIENIA – dieta mieszana i zbilansowana obejmująca produkty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Znana pod nazwą DASH. Wytyczne do tego modelu żywienia opracowane zostały przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie. Oparte o aktualny stan wiedzy w tym zakresie mają na celu zapewnienie prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego, zachowanie zdrowia i zmniejszenie ryzyka chorób cywilizacyjnych.

DIETA WEGAŃSKA – wyklucza wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego: mięso, jaja, ryby i produkty mleczne. Dieta wegańska skutkuje korzyściami zdrowotnymi: zmniejszeniem masy ciała, zmniejszeniem insulinooporności, spadkiem ryzyka zdarzeń sercowych i niektórych nowotworów.

Zapraszamy do odwiedzenia naszej  strony na Facebooku – TMJ Przychodnia Rodzinna oraz do odwiedzenia strony naszej Pani dietetyk – Gosi Diet&Mindfulness.